Haastattelussa Fodelian päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Lotta Sillantaka
Lotta Sillantaka aloitti Fodelian päivittäistavarakaupan myyntijohtajana syyskuun lopussa 2021, ja hän on ehtinyt toimia tehtävässään nyt jo parin kuukauden ajan. Fodelialla Lotta vastaa Real Snacksin, Perniön Lihan ja Pita Factoryn myyntitoiminnoista.
”Päädyin hakemaan Fodelialle töihin, koska halusin töihin suomalaiseen kasvuyritykseen 16 vuoden jenkkiyrityksissä toimimisen jälkeen. Maailman suurimmissa elintarvikeyrityksissä työskentely on opettanut myynnin johtamisen strategisia keinoja, joista ajattelin olevan hyötyä myös suomalaisille elintarvikeyrityksille.” -Lotta kertoo. Hän halusi töihin kasvuyhtiöön, koska näkee mielellään ympärillään ennemmin uusia kasvumahdollisuuksia kuin haasteita.
Lotan mielestä tärkeitä asioita elintarvikkeissa ja ruoassa ovat kotimaisuus, vastuullisuus, korkea laatu sekä brändin imago. Fodelian tuotteiden myyminen on hänestä erityisen motivoivaa, koska jokaisessa tuoteryhmässä tuntuu olevan loputtomilta tuntuvat kasvumahdollisuudet jokaisen asiakkaan suhteen. Hän kokee, että voi ylpeydellä myydä Fodelian tuotteita niiden korkean laadun vuoksi.
Fodelialla työskentelyssä Lotta on ollut positiivisesti yllättynyt hyvästä työilmapiiristä, sekä yrityksen ketterästä ja nopeasta toiminnasta. Lisäksi hänet on yllättänyt se, miten paljon isoilla asiakkailla on tarjota mahdollisuuksia kotimaisille yrityksille verrattuna kansainvälisiin toimijoihin. Lotta on nuorempana urheillut paljon, ja hän kertoo olevansa kilpailuhenkinen, ja haluavansa olla voittajien tiimissä. Siksi suomalaisessa elintarvikealan kasvuyrityksessä työskenteleminen on hänen mielestään erityisen mukavaa. Arki on työntäyteistä, mutta fiilis on hyvä ja tulevaisuuteen katsova.
Fodelian tuotteista Lotta suosittelee kokeilemaan ainakin Oikian Oatis merisuola kaurasnacksiä, joka on laadukas ja hieman terveellisempi snäkkäilytuote, sekä Pita Factoryn rukiista pitaleipää. Perniön Lihan tuotteista hän pitää varsinkin Helsingin makkaratehtaan pitkistä nakeista, ja erityisesti Yönakki-Cheddarista, jossa on markkinoiden korkeimpia lihapitoisuuksia. Lotan alle kouluikäinen lapsi kutsuukin häntä ”Uuden firman nakki-Irmaksi.”